En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

torsdag 12 april 2012

Papperspyssel: Nyckelpigor på kort

Nu är det min tur att hålla i dagens pyssel i pysselstafetten. snart kryper nyckelpigorna fram och jag tyckte det kunde passa med ett pyssel med småkryps-tema. Nyckelpigorna/skalbaggarna är busenkla att vika och är man bara noga med detaljerna kan det bli riktigt fina små kort av det hela.

1. Börja med ett fyrkantigt pappersark. Ca: 10x10 cm. är en bra storlek att öva med.

2. Vik arket snett över så att två spetsar möts och en trekantig form bildas.

3. Vik upp kanterna på trekanten så att de möts.

4. Rita en rundad form på den hopvikta papperslappen och klipp ut. Observera att man inte kan klippa ända längs med kanten ut mot spetsen för då delas nyckelpigan upp i flera delar...inte bra!

Det här var ju bara en liten "vik-skola". När du fått kläm på tekniken väljer du ett färgat papper och gör allt på riktigt. Nu kan du också se vilken storlek som känns lämplig. Mindre fyrkant ger mindre piga. Nyckelpigorna limmas fast på lämpligt kort eller varför inte direkt på ett paket som dekoration. Vingarna pekar ut från kortet och ger en schysst flygeffekt.

Här är mitt färdiga resultat. Jag har gjort ett kort med vanliga nyckelpigor och ett med en annan sorts skalbagge. Benen är ritade med tuschpenna direkt på kortet och övriga detaljer har jag målat med akrylfärg och pensel. Jag målar helst små detaljer med pensel, det känns lättast för mig, men det går precis lika bra att göra prickar och ränder med pennor också. Det finns bra vita pennor att köpa som fäster på glas, papper och och griffeltavlor (du har säkert sett menyer på caféer och liknande ställen där man använt en sådan penna) Resultatet blir inte vattenfast, men kort ska ju ändå inte blötläggas...

I morgon avslutas den här omgången av pysselstafetten, då är det hos sagolikt pyssel det händer grejer!

13 kommentarer:

  1. Wow, precis sånt gillar jag - enkelt och snyggt! Kommer att läggas bakom örat... :)

    SvaraRadera
  2. Jättefint!! Vilket kul och inspirerande pyssel :) Ska definitivt testas!
    Ha en fin dag,Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh..så söta dem måste jag bara pröva att göra. Det är också något för min dotter som håller på att viker mängder av svalor. Skalbaggens randiga vingar är det något som du har målat eller är det pappret?

    SvaraRadera
  4. Hej Igen! Kikade runt i din blogg och fick se att du hade många intressanta inlägg så jag lägger till mig som följare :)

    SvaraRadera
  5. Den randiga skalbaggen har målade ränder på ryggen. Jag har använt akrylfärg, funkar att användas till mycket, dryg och vattenlöslig, men ändå snabbtorkande. Finns tuber att köpa i förpackningar med grundfärgerna, sen kan man blanda i det oändliga, precis den nyans man vill ha. Ett måste för mångpysslaren! För att kunna göra tunna linjer med akrylfärg på papper behöver man dock blanda ut färgklicken med lite vatten först.

    SvaraRadera
  6. Fiiiina, sympatiska nyckelpigor!! Tror mig kunna ha användning av dem på jobbet (om det går för sig)!! Där kan vi behöva alternativa tips och idéer till sedvanliga helgtraditioner, vad gäller t ex korttillverkning.

    PS Jobbar på en daglig verksamhet

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk blogg du har! Korten är fina och dockorna. WOW!

    SvaraRadera
  8. Super läckra! Absolut något jag ska testa!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  9. Vansinnigt söta! Ska definitivt vika några själv. :) Tack!

    SvaraRadera
  10. Hello there, I like your blog, It will be helpful if you put a translate widget into your blog. Thanks(n_n)

    SvaraRadera
  11. Kul att prova, just nu sitter jag med den 1a pigan, den ska bara få lite färg

    SvaraRadera