En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

onsdag 9 oktober 2013

Kartongkoja

Här är mitt första bidrag av två i den här omgången av pysselstafetten. (klicka in på länken för att kolla in bloggschemat med övriga bidrag.)

Jag tänkte visa steg för steg hur jag och sjuåringen förvandlade en trist kartong till en charmig koja.

Papperskartongen vi fick hämta i matbutiken var ruskigt stor.

Det fanns redan en ruta tänkt att riva bort, så vi beslöt att göra ingången där. Kartongbiten sparade vi.

Med en vass kniv skar jag upp hål som fönster.

För att trolla bort reklamen använde vi tapetklister som fanns kvar sedan sista tapetseringen...

...och täckte kartongen med vanligt brunt paketpapper. Har man gamla tapetbitar kvar kan man naturligtvis använda dom.

Tadaa! Mycket mer neutral, nu började det likna nå´t.

Sen var det dags för detaljerna. Vita pappersremsor runt båda fönster...

...och brädor samt spik ritade med vattenfast svart tuschpenna.

Vi ville även ha lite blomsterprakt så det klipptes ut i bitar av kartong och färgat papper.

Allt klistrades fast med tapet-limmet och fick en tydlig svart kontur med pennan.

Dörren blev riktigt lyxig eftersom vi hade en tapetbit med träimitation som kunde klistras på. Den sattes fast på insidan med hjälp av vanlig brun pakettejp.

Så här blev det färdiga resultatet. Lite gardiner tejpades fast på insidan och sedan var det bara att flytta in!

Hoppas du blev inspirerad att prova att göra om en kartong. Vi jobbade en heldag med vårt projekt och allt vi använde hade vi redan i gömmorna. Kartonger brukar man kunna få från mataffärer och andra butiker som får hem varor i stora lådor. När man tröttnat på kartongleken är det bara att bryta ihop den och gå till återvinningen.

 I den här omgången av pysselstafetten delar jag dag med Let´s make it cute. klicka och kolla in vad som pysslas där!

13 kommentarer:

  1. Hur tjusigt som helst! Måste vara en dröm att få leka där. :-)

    SvaraRadera
  2. Wow, vad fint! Och sådant kul återbruk :)

    SvaraRadera
  3. Vilken smart idé! Ert hus blev hur fint som helst!

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig och fin koja!! Kul med alla detaljer!

    SvaraRadera
  5. Jag tror aldrig att jag hade orkat lägga så mycket energi på en kartongkoja men det lönar sig verkligen - den är superfin! Många roliga lekar det kommer lekas i den, det är jag säker på. :)

    SvaraRadera
  6. Smart och billigt. Återbruk när det är som bäst

    SvaraRadera
  7. Vilket bra tips om att fråga mataffärer om kartonger! Tack för idén!

    SvaraRadera
  8. Wow, verkligen fin! Vilken rolig idé! Min dotter skulle verkligen älska en sån koja men risken är att jag aldrig skulle få slänga den, aldrig någonsin... :)

    SvaraRadera
  9. Jisses så fint! Får en sån skapar lust:-)

    SvaraRadera
  10. Men så fin! Och vad kul att fixa med, minns när vi var barn och gjorde en riddarborg i kartong. Så himla kul!

    SvaraRadera
  11. Sååå kreativt och fint! Blir till att överväga om vi har plats för ett kartonghus här hemma :-)
    Trevlig kväll!!
    //Petra

    SvaraRadera