En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

söndag 28 oktober 2012

Ny pall med färg och tapet


I helgen tog jag mig an att fixa till en IKEA-pall som blivit ganska sunkig, min idé var att måla och klistra på lite tapet. Jag har aldrig provat detta tidigare men räknade ut att det inte skulle vara särskilt svårt.


 Så här trist såg pallen ut innan omvandlingen.

 
 Jag började med att mäta och klippa till rätt storlek på tapetbitarna jag valt ut. Sen blandade jag till en grön nyans som liknade den som fanns på bladen. Lite blå, svart och vit färg i en större klick av gult blev perfekt. Jag använde vanlig akrylfärg. Tapetklister grävdes fram ur gömmorna och sen satte jag igång att måla och klistra.



 Så här blev den färdiga pallen! Som ny igen. Efter att bilden togs lackade jag de delar som jag satt tapet på för att få en avtorkningsbar yta som tål lite mer slitage. Då blev det dessutom mer djup i det svarta på tapeten, som här på bilden ser nästan mörkgrå ut. Jätte-enkelt var det, men lite tidskrävande att måla alla sidor på pallen två varv. Det blir nog fler tapetprojekt framöver för det här var kul.

2 kommentarer:

  1. Så himla fin! Kan jag lämna in min pall för en liknande makeover? :)

    SvaraRadera
  2. Jag lovar att du fixar det här alldeles på egen hand, man behöver ju inte krångla till det och blanda en egen nyans på färgen när man enkelt kan köpa den färdigblandad i affären. Det är himla kul när det blir en tydlig förändring mellan "före" och "efter".

    SvaraRadera