En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

måndag 19 juli 2010

Blomsterdiadem

Jag har en gammal hattask fylld med ljusmanschetter och tygblommor av olika slag. Innan semestern hade jag planer på att pyssla ihop ett blomsterfyllt diadem till fyraåringen men det blev inte av. Så besökte jag huvudstaden och en rolig leksaksaffär, och där fanns precis "min" idé fast lite förfinad med hängande sidenband längst ned, till det fasansfulla priset av 110 kr. Det sporrade mig förstås att få tummen ur och göra färdigt dotterns utlovade findiadem. Vill du också göra ett tar du fram: diadem (tygklätt och inte för smalt), limpistol, sidenband (smala och i två olika färger) samt tygblommor. Börja med att prova fram en bra kombination av blommor utan att limma, sätt därefter fast sidenbanden ca: 8 cm. upp på varje sida. Limma på undersidan av diademet så blir det inga fula limklickar som syns, linda banden diagonalt till slutet av varje "pigg" där låter du banden hänga fritt en sisådär 20 cm. Nu är det bara blommorna kvar, klipp bort det mesta av plaststjälken och håll blomman på plats tills limmet torkat. Jag tog de största upptill och lite mindre på sidorna fram tills banden började.

Färdigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar