En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

onsdag 8 september 2010

Bonzokällaren på Teg

Häromveckan gick jag en väg jag inte tagit på många år, men för en sisådär sjutton år sedan gick jag och mina kollektivister ofta förbi den gamla jordkällaren på Teg i Umeå, ibland flera gånger om dagen. Ja vi har säkert gått den vägen tusen gånger. Då var den inte uppbruten och jag minns hur vi tog kort på oss framför trädörrarna.Vid den här tiden höll någon på och klottrade "Bonzo" överallt på typ el-skåp och brunnslock, så även på trädörrarna till källaren, så vi kallade den: Bonzokällaren. Vid ett tillfälle låg vi en varm sommardag och solade uppe på kullen tills vi upptäckte klasar av häggspinnarlarver som dinglade i ett träd strax ovanför våra huvuden, då fick vi bråttom! Runt om här plockade vi midsommarblommor och vi passerade varje gång vi skulle in till stan eller hem igen till vårt lilla kollektiv.

En gång när vi råkade på en efterhängsam typ som tjatade och ville veta var vi bodde sa vi: Vi bor på Teg, det står Bonzo på dörren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar