En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

måndag 13 september 2010

Sjuåringens skogsrum

Här är M´s rum, eller en del av det i alla fall. Det är ganska precis två år sedan jag målade och fixade i ordning hans skog, tänkte att det vore roligt att måla och fixa något kul i ett barnrum. Bladet ovanför sängen, köpt på IKEA hade han redan då vi bodde i lägenheten, men där kunde jag inte vara så kreativ som jag får vara nu med eget hus. Väggmålningen är ca: tre meter lång och målad med vattenbaserad väggfärg och akrylfärg. På Farmor och Farfars gård fick vi ta två björkar som sen sattes in från golv till tak.

En bokhylla fungerar som rumsavdelare i det avlånga rummet, det är bakom den som "skogsvrån" och sängen finns. På andra sidan har han skrivbord och lekyta. På bakstycket av masonit har jag målat en mindre naturbild med två björkar, mellan dessa har jag fäst ett snöre som en tvättlina, där sätter han upp sina teckningar med klädnypor. På golvet ligger grönt "gräs", i form av sån där utematta man ska ha på balkongen. Det sitter fågelholkar både på den riktiga björken...
...och på den målade "låtsasbjörken" bakom sängen. I holkarna som morfar gjort, kan M. stoppa småsaker eftersom framsidorna är dörrar som kan öppnas.

På bakstycket av bokhyllan har jag gjort ett hål där mjukisormen kan få krypa igenom. Några riktiga stenar ligger på låtsasgräsmattan. Vi får väl se hur länge han vill ha det så här i sitt rum, men än så länge tycker han det är mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar