En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

fredag 10 september 2010

Soliga dagar och en gubbe i Prag

Hela veckan har varit solig och somrig här, fast med sån där kylig höstluft i skuggan. Om jag skyndar mig ut på uteplatsen direkt när jag kommer hem så hinner jag njuta lite sensommarvärme innan solen försvinner bakom husknuten. Har gjutit två lite mindre rabarberblad i betong och igår kunde jag börja skala bort själva bladet och de verkar bli ganska bra. På bilden ser du ett tidigare projekt som hängt ute över vintern och rostat färdigt. det är ett gäng nycklar, (nyckelämnen för att var exakt) köpta på en loppis i Prag 2002. Gubben som sålde dem pratade ingen engelska och han hade nog kedjerökt sen barnsben för rösten var som ett grovt sandpapper. Som tur var råkade det befinna sig en tjeck där inne som hade bott i Sverige på sjuttiotalet så han tolkade och förhandlade fram ett pris som förmodligen både jag och nikotingubben blev nöjd med, jag vill minnas att det blev tolv kronor för en femton nycklar sådär, och med tanke på att bussbiljetten från flyget och in till stan gick på fyra kronor så blev jag nog dagens bästa kund. Galgen har jag hittat ute och ringarna till har jag böjt till av grov ståltråd. Det var tänkt som ett vindspel men det måste blåsa rejält för att få fart på nycklarna, men det gör inget, nu fungerar den som väggprydnad istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar